Blog

Winacties op Facebook

Yasmine Setoe, marketingprofessional Archer Media

Iedereen kent ze, de Like&share-winacties waarbij een bericht gedeeld móet worden om kans te kunnen maken op een prijs. Maar wist je dat de Like&share-winacties verboden zijn door Facebook?


Het is allemaal puur voor de veiligheid van jouw (onderneming) en jouw volger. Los van dat zo’n winactie tegen de regels zorgt voor een oneerlijke concurrentie, is er ook een heel groot risico op fraude. Er zijn pagina’s die van alles beloven en niets weggeven. Ook bij kleinere ondernemingen weet je nooit zeker of zij hun beloften nakomen.
 

Wat dan wel?

De Facebook-regels omtrent promotie (Promotion Guidelines) zien er ingewikkeld uit. Er is zoveel waar je op moet letten. Door de bomen zie je het bos niet meer en je vraagt je af op welke manier je jouw nieuwste product of dienst kunt promoten. Eigenlijk wil je jouw fans toch wel belonen voor hun betrokkenheid bij jouw salon door middel van een leuke winactie. Hoe dan?!
Allereerst is het belangrijk voor jezelf te bepalen wat je wil bereiken: wil je echt een winactie of wil je jouw product promoten? Vervolgens werk je de actie uit op een landingspagina van jouw website. Houd hierbij rekening met alle regels omtrent privacywet, en de richtlijnen van Facebook community. Op deze landingspagina kunnen jouw volgers meedoen met de (win)actie die jij hebt opgezet.

 

Wervende tekst
Op Facebook en andere sociale media kun je de url van de landingspagina delen met een leuke, wervende tekst. Maak gebruik van een call-to-action: je wil immers iets van jouw volger. Vertel ze in het bericht waarom ze mee moeten doen met de actie en wát ze winnen. Geef duidelijk de deelnamevoorwaarden aan, zoals land, minimale leeftijd, maar ook welke gevolgen de deelname heeft. Het is belangrijk dat de deelnemer zelf mag kiezen of hij wel of niet akkoord wil gaan. Deze optie moet je dus aanbieden. Tevens verlies je de Wet op de Kansspelen niet uit het oog.


Wat absoluut niet?

Waar je op Facebook rekening mee moet houden is dat je jouw volger niet oproept zijn of haar tijdlijn te gebruiken. Je mag dus niet vragen om het bericht te delen of zichzelf en andere in de foto te taggen, andere vrienden taggen in een foto of bericht.


Pagina’s die de Wet op de Kansspelen overtreden, kunnen worden gerapporteerd bij Facebook en bij de Kansspelautoriteit. Succes met het opzetten van jouw actie!
 

« Overzicht

Bestel 2 gratis proefnummers

Aanmelden Nieuwsbrief