Business tip

Internet en de alleswetende klant

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Klanten weten steeds meer omdat ze het internet tot hun beschikking hebben en zichzelf heel makkelijk kunnen informeren wanneer ze een vraag hebben over bijvoorbeeld hun huid. Dit is een uitdaging voor de schoonheidsspecialist! Zorg dat je als schoonheidsspecialist alles weet over je producten en behandelingen. Blijf bij en zorg dat je regelmatig de trainingen volgt van de merken die je voert. Kennis kan wegzakken en zeker wanneer je alleen werkt gebeurt dat gemakkelijk. Door goed bij te blijven, kun je makkelijker omgaan met de klant die voor een bezoek aan jou, zichzelf goed heeft geïnformeerd via bijvoorbeeld het internet.


Wanneer je met een goed geïnformeerde klant te maken krijgt, stel dan vooral (open) vragen om haar wensen en inzichten duidelijk te krijgen. Wat wil ze precies voor resultaat bereiken en welke info heeft ze waar vandaan? Bevestig haar wanneer ze goede informatie heeft verzameld. Haak hierop in met een oplossing via jouw behandelingen en producten voor de verzorging van haar/ zijn huid thuis.


Wanneer blijkt dat de klant 'een klok heeft horen luiden' maar niet weet waar de klepel hangt' en ze gelooft die informatie boven die van jou, vraag dan eens of de klant het stukje voor je heeft of misschien weet de klant nog waar ze die info heeft gelezen. Check vervolgens deze informatie met je vakkennis en doe deze moeite voor je klant. Dit zal een klant waarderen en je knowhow zal veel vertrouwen wekken. Vervolgens zal het makkelijker voor je zijn om de zin en de onzin te filteren voor haar zodat ze van jou, de SPECIALIST, goede (de beste) info krijgt.


Vergeet niet, klanten zijn mensen die ook wel eens een verkeerd advies hebben gekregen waardoor ze kritisch worden. Laat het een uitdaging voor je zijn om zoveel vakkennis te hebben dat je elke klant WEL een goed en compleet advies kunt geven met klantenbinding tot gevolg.

Nog een tip: begin NOOIT een discussie met de klant want dan ben jij altijd de verliezer! Door in gesprek te blijven en consequent het juiste advies te geven, zal je een winnaar zijn!


Marja Wiersema
www.uwcarecoach.nl
 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »